Cão

_Mestiço-Cäo-600x537

Rafael Pereira, die zich liever Cão (hond) laat noemen, is schilder en graveur. Hij brengt ieder weekend zijn werk naar rijke buurten van de stad São Paulo en probeert het daar te verkopen.

We ontmoeten elkaar in ons werk. Cão is bezig met het maken van een reeks gravures;  ik breng de stad en haar cultuur van leegstand en bezetting in beeld. Het intrigeert me om Cão bij hem thuis, in een bezet gebouw downtown, schilderijen van Candido Portinari in gravures te zien reproduceren. Candido groeide op in Brazilië als zoon van een Italiaans emigrant. Als modernist kwam zijn inspiratie uit het dagelijks leven van de arbeidersklasse die in favela’s hun thuis hadden. Generaties verder voelt Cão zich verbonden met het werk van Portinari.

Op straat merk ik dat mensen meer interesse tonen in het werk van een collega-graveur, die stoelen, fietsen, gloeilampen, … nabootst. De taal is een struikelblok, maar Cão en ik voelen elkaar goed aan en er ontstaat een samenwerking. We kiezen ervoor om de reproducties van Candido naar een hedendaagse context te brengen. We gebruiken de  kranten van de dag als drager voor het beeld en geven ze ‘s ochtends, nog voor de zon door de wolken heen breekt, een plek in de stad. We voeren die acties samen uit en ondertussen breng ik Cão als kunstenaar, samen met het gebouw en de stad, doorheen mijn lens in beeld. Zo ontstond het filmdocument Ouvidor (ombudsman).

Maarten De Vrieze

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s